Deze wordt zo vormgegeven dat oneerlijke concurentie en te grote inkomensrisico's voor individuen worden voorkomen.
2021-12-21 belangrijkste wijzigingen belastingen 2022
2021-12-10 minimumlonen per jan 2022
2021-12-09 fiscale hervorming van het eigenwoningbezit eib notitie
2020-05-01 aan de orde jaargang 30 2020 nr 5
2020-04-01 aan de orde jaargang 30 2020 nr 4
2020-03-01 aan de orde jaargang 30 2020 nr 3
2020-02-01 aan de orde jaargang 30 2020 nr 2
2020-01-01 aan de orde jaargang 30 2020 nr 1
2021-12-16 rookverbod op het werk
2021-11-24 verlof in coronatijd
2019-06-21 zo begin je een webshop
2018-03-07 inrichting administratie
2018-01-17 leren te winnen van je verliezen
Deze wordt zo vormgegeven dat oneerlijke concurentie en te grote inkomensrisico's voor individuen worden voorkomen.
Voor de EIA is per 2023 €50 mln extra beschikbaar en voor de MIA per 2025 €30 mln.
DGA's moeten in box 2 belasting betalen als ze teveel lenen van de BV.
Dat plan lage er al, maar de maximaal toegestane lening wordt volgens het accoord verhoogd van 500.000 naar 700.000. Het eerste peilmoment is 31 dec 2023.
Er komt een uitzondering voor eigenwoningschulden als er voor zo'n lening een notariele hypotheekakte is opgesteld (vanaf 2023)
Betaald ouderschapsverlof wordt per 2 augustus 2022 (bij inwerkingtreding van de wet) uitgebreid van 50% naar 70%
Daarbij wordt ook een deeltijd-WW uitgewerkt
De zelfstandigen aftrek wordt vanaf 2023 in stappen van € 650 terugebracht tot € 1200 tot in 2030. De afbouw van de zelfstandigen aftrek vindt daarmee versneld plaats. Zelfstandigen worden gecompenseerd via een verhoging van de arbeidskorting.
n.b. De zelfstandigenaftrek in 2022 is € 6.310
Plannen kabinet voor keuze in heffingsmoment aandelenoptierechtenWerkgevers bieden medewerkers soms aandelenopties als loon aan in plaats van een regulier salaris. Start-ups en scale-ups doen dit bijvoorbeeld omdat deze jonge ondernemingen nog niet genoeg geld hebben om een passend salaris te betalen. Het kabinet wil werknemers de keuze geven wanneer belasting wordt geheven over de aandelenopties.
Doel: voorkomen dat start-ups of hun werknemers in geldproblemen komen als aandelenopties als loon worden verstrekt
Start-ups hebben minder financiële mogelijkheden om talentvolle medewerkers aan te nemen dan andere bedrijven. Hierdoor kunnen zij lastiger concurreren met deze bedrijven.
Bij aandelenoptierechten krijgen werknemers het recht om in een vooraf bepaalde periode een vooraf bepaald aantal aandelen te kopen tegen een vooraf vastgestelde prijs (uitoefenprijs). Werknemers moeten over de aandelenopties wel belasting betalen; het is namelijk een vorm van loon.
Er wordt nu belasting geheven als de werknemer de opties omzet in aandelen. Daarna heeft de werknemer als aandeelhouder voordelen. Bijvoorbeeld dividenduitkeringen en inspraak tijdens de aandeelhoudersvergadering.
Het nadeel van dit heffingsmoment is dat werknemers (en de werkgever) direct belasting betalen terwijl ze de aandelen niet altijd al mogen verkopen of voldoende geld hebben om de belasting te betalen.
Voorstel kabinet: werknemers kiezen wanneer zij belasting betalenDe werknemer kan vanaf 1 januari 2022 kiezen wanneer belasting wordt geheven:
Door de coronacrisis werken veel mensen thuis. Veel werknemers en werkgevers willen afspraken maken om ook na de crisis (deels) thuis te blijven werken. Het kabinet introduceert daarvoor per 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding van maximaal € 2 per dag.
Werkgever kunnen vaste afspraken maken over het aantal wdagen dat per week thuis wordt gewerkt.
Als een deel van de dag thuis wordt gewerkt en een deel van de dag op kantoor moet de werkgever kiezen of hij de reiskostenvergoedig of de thuiswerkvergoeding geeft. Voor dezelfde werkdag beide vergoedingen kan dus niet. zie ook https://www.rijksoverheid.nl/
Denk hierbij aan relatief veel zakelijke kilometers of bij oudere auto's.
Als het zakelijke gebruik van de privé-auto ligt tussen 10% en 90% van het totale verbruik, kunnenIB-ondernemers kiezen of ze de auto op de zaak (op de balans) zetten of privé rijden. Die keuze kan allen gemaakt worden op het moment van aanschaf. Laat u adviseren voor de aanschaf.
Zorg in dat geval voor een sluitende kilometeradministratieen houd ook uw agenda goed bij. Werknemers kunnen een "Verklaring geen privé gebruik auto" aanvragen bij de Belastingdienst zie https://www.belastingdienst.nl/
De bijtelling voor de auto van de zaak is een vast controlepunt van de belastingdienstbij boekenonderzoek.
Ook voert de belastingdienst controles uit via "ambulant toezicht", zoals
en uw kilometer informatie wordt vergeleken met gegevens van de APK-keuring
U bent dus gewaarschuwd
De lage bijtelling gaat stapsgewijs omhoog. in 2022, 2023 en 2024 wordt die 16% in 2025 17% en in 2026 22%. Als U een nieuwe electrische auto koopt, profiteert u 60 maanden van het lagere bijtellingspercentage.
Het moment waarop de auto voor het eerst op kenteken is gezet, is leidend. Kiest u voor een duurzame tweedehands dan kunt u dus profiteren van het voor die auto geldende percentage. Zo voorkomt u dat u onverwacht een hoge bijtelling krijgt (zoals bij auto's van voor 20017 het geval kan zijn)
Het lagere bijtellings percentage voor 2021 voor bepaalde auto's zonder CO2-uitstoot :
De elektrische auto wordt ieder jaar iets goedkoper en de actie radius neem toe. Toch is autorijden, zowel met verbrandingsmotor als met elektromotor ieder jaar weer duurder.
De verschillen worden wel steeds kleiner. Er zijn nu (eind 2021) reeds een aantal situaties waar de afschrijving van de elektrische auto (hogere aanschafprijs) wordt gecompenseerd door de lagere verbruikskosten en het goedkopere onderhoud.
Het onderhoud van een elektrische auto blijkt in de praktijk bijna 40% lager te zijn dan van een auto met verbrandingsmotor. De banden zijn duidelijk de grootste post bij elektrische auto's.
Deze trend zal nog wel een aantal jaren doorgaan, met wellicht een tijdelijke vertraging rond 2026 als de BPM en MRB vrijstellingen voor elektrisch vervallen en de mogelijke introductie van kilometer beprijzing.
Wij hebben een aparte website ontwikkeld rondom de kosten van een electrische Auto. tco.hulp.site Waar je aan moet denken komt allemaal aan bod
Dit is een online TCO berekening met uitgebreide help functies zodat dat deze website kan fungeren als een belangrijke informatiebron voor een transitie naar een zero emissie Autopark.
Totaal Cost of Ownership (TCO) is de aankoopprijs van een productiemiddel (op de website een Auto) plus de exploitatiekosten gedurende de levensduur.
Het beoordelen van de totale kosten betekent een bredere blik werpen op wat het product is en wat de waarde ervan in de loop van de tijd is.
Bij het kiezen tussen alternatieven bij een aankoopbeslissing, moeten kopers niet alleen kijken naar de korte-termijn-prijs van een item, bekend als de aankoopprijs, maar ook naar de langetermijnprijs, wat de totale kosten zijn. Dit zijn de kosten en uitgaven op lange termijn die worden gemaakt tijdens de levensduur van het product en de uiteindelijke verwijdering.
Ondernemers kunnen gebruik maken van de Mia voor auto's die op de auto milieulijst staan. zie https://www.rvo.nl/
Het percentage is 13,5 ( voor waterstofautos of auto's met een taxi registratie 27% ). Er is een maximum aan de investering in de auto plus de kosten van een eventuele laadinrichting
Het plan is om deze vanaf 1 januari 2022 te verhogen van 13,5% resp 27% naar 27% resp 36%.
Voor een waterstof auto kan een ondernemer naast deze regeling ook gebruikmaken van de regeling Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) waaroor de aftrek verder kan oplopen.
Let op: alleen voor toepassing voor nieuwe auto's en een tijdige melding is noodzakelijk.
Voor volledige electrische auto's (dus niet hybride) auto's geldt tot en met 2024 een vrijstelling van voor de BPM